Sådan får du trafik

Der er to ting der er altafgørende for at en butik kan blive en succes. For det første skal man have varer der efterspørges (medmindre man selv kan skabe en efterspørgsel), og så ikke mindst at have kunder til at købe dem. Hvis man ikke har kunder, er der ikke noget der kan holde liv i selv den bedste ide.

Hvis din forretning er baseret online, betyder det, at du skal have besøgende for at kunne have kunder, og disse besøgende er eftertragtede og kan derfor godt være svære at få fat på. Især hvis du opererer på et marked med meget konkurrence. Det er præcis det samme som at have fysiske butikker side om side, hvorfor skal kunden lige vælge at gå ind i din butik frem for hos naboen?

Konkurrencen på Google er benhård, og hvis man ikke vil betale store summer i Google Adwords, der er den betalte del af Google, er man nødt til at kigge i alternative baner. Søgemaskineoptimering er blevet et must for webshops, især de mindre, der ikke allerede er et brand i sig selv. Ved at hjælpe Google med at vise, hvad der er gode resultater, kan webshops opnå bedre placeringer og dermed få nogle af der besøgende, der søger efter deres produkter.

Sådan skaffer du gratis trafik til din webshop

En anden måde at diverse prissammenligningssider, der i forvejen har meget trafik. Er man tilmeldt en af disse, sender der besøgende ind på ens hjemmeside, uden man selv skal løfte en finger for det. Det kræver dog i langt de fleste tilfælde, at man rent faktisk har de laveste priser, da der ellers er en stor sandsynlighed for, at de ender hos konkurrerende hjemmesider.

Ofte er trafikken gratis, men hvis der bliver købt noget, skal der betales et beløb til siden, der har sendt kunden din vej, hvilket må betegnes som være ganske fair. Hvor store procentsatser der er tale om, er forskelligt fra tjeneste til tjeneste, og det er derfor en god ide at undersøge markedet inden man beslutter sig.